De Duurzamere optie van RunningDirect
Als het om duurzaamheid gaat dan zetten we uiteraard ons beste beentje voor. Als retailer in de hardloopwereld streven we ernaar dat alle hardlopers in de wereld dag in dag uit eropuit kunnen voor hun rondje in de frisse buitenlucht om zo gezond en fit te blijven.
Om dit doel ook in de toekomst te kunnen blijven nastreven moeten we de aarde “ons hardloopterrein” beschermen en onze/jouw ecologische voetafdruk verkleinen. Dit doen we door zelf betere keuzes te maken in verpakkingsmateriaal, transsportmiddelen en een betere werkomgeving te creëren voor onze werknemers. Maar ook door jou als hardloper de keuze te geven om duurzamere producten te kopen, aangeduid met het label “duurzamere optie”.
Samen maken we de duurzamere keuze
Een duurzamere wereld start bij jezelf, maar realiseer je niet alleen. Om jou als consument/hardloper een duurzamere hardloopschoen of een duurzamer hardloopjack te bieden werken we samen met sterke merken die ieder op hun eigen manier hardloopproducten produceren die beter zijn voor mens, milieu en dus voor jou.
Het label de duurzamere keuze
Producten met het label “duurzamere keuze” zijn allemaal op een duurzamere manier geproduceerd. Het ene product is gemaakt van één of meerdere duurzamere materialen het andere product is op een meer duurzame manier geproduceerd die beter zijn voor mens, dier en milieu. We hebben de producten niet verrijkt met een duurzaamheidspercentage, want elke stap klein of groot is er één in de goede richting en maakt een product een duurzamere keuze. Op deze manier geven wij onze merken de mogelijkheid om hun duurzaamheidsinitiatieven met je te delen en je bewust te maken van de meerdere manieren om een betere wereld te creëren. Het ene merk strijdt voor een plasticloze wereld het andere merk wil produceren met 0% uitstoot. Elk merk draagt op haar eigen manier een steentje bij aan een duurzamere wereld
Bekijk de duurzaamheidsmissie per merk
adidas
Met meerdere initiatieven en samenwerkingen als met Parley zorgt adidas ervoor dat iedereen bijdraagt aan een betere wereld. Het hoofddoel: een eind maken aan plastic afval. Zo vervangt adidas de standaard materialen in het bovenwerk van schoenen door gerecyclede of natuurlijke, duurzamere alternatieven en herzien ze productieprocessen, zodat producten langer meegaan of opnieuw gebruikt kunnen worden. Het streven is om in 2024 nieuw polyester te vervangen door gerecycled polyester. In 2025 zal 90% van de producten duurzaam materiaal bevatten.
ASICS
Sinds 1949 is ASICS’ doel mensen te helpen een gezonde geest in een gezond lichaam te bereiken. En een gezonde aarde is daar onlosmakelijk mee verbonden. Het reduceren van de uitstoot van CO2 staat centraal in het duurzaamheidsbeleid van ASICS. Daarbij omarmen ze de volgende waardes: Minder, Schoner en Langer. Dus minder afval, efficiënt gebruik van materialen, een schoner productieproces, producten die lang meegaan en meer recycling. Doel is in 2030 63% CO2-reductie in directe activiteiten en in de toeleveringsketen t.o.v. 2015, ten laatste in 2030 100% gerecycled polyester toe te passen en uiterlijk in 2025 100% duurzamer katoen.
Brooks
Met 5 speerpunten gaat Brooks de strijd aan om de aarde en de mensen erop te beschermen, zodat iedereen kan (blijven) hardlopen. Ze richten zich op initiatieven die bijdragen aan diversiteit, rechtvaardigheid en individualiteit. In 2023 stapt Brooks over op 100% gerecycled polyester in schoenen en nieuwe kledingmaterialen, in 2025 willen ze geen productieafval naar de stortplaats brengen en in 2030 verwachten ze de eerste volledig circulaire performance schoenen. Brooks timmert al een tijdje aan de weg met bijvoorbeeld de Ghost 15 die een upper heeft waarin 6,58 petflessen zijn verwerkt.
HOKA
Duurzaamheid staat bij HOKA in alles centraal bij wat ze doen. De focus licht niet alleen op milieubescherming maar ook op hoe we met elkaar samenwerken. HOKA steunt non-profitorganisaties als Humans of HOKA en maakt zich hard voor vrijwilligerswerk. Daarnaast maken ze gebruik van gerecycled verpakkingsmateriaal en reduceren de hoeveelheid daarvan. Kleding wordt gemaakt met hernieuwbare bronnen en 90% van de hardloopschoenen bevat al minstens één gerecycled, hernieuwbaar, teruggewonnen of natuurlijk materiaal. Ook aan de volgende generatie is gedacht de HOKA speedgoat heeft een tussenzool die voor 30% uit suikerriet bestaat.
Mizuno
Mizuno is opgericht in 1906 en beschrijft in haar bedrijfsfilosofie dat het bijdraagt aan de samenleving door het produceren van kwalitatieve sportartikelen en de promotie van sport. Als één van de eerste merken nam Mizuno initiatief op het gebied van duurzaamheid. Het Crew21 project bestaat al ruim 30 jaar en omvat alle Mizuno Global sustainability activiteiten. Het is gericht op het behoud van de planeet met als hoofddoel om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Mizuno maakt gebruik van gerecyclede en plantaardige materialen om de CO2-uitstoot te verminderen. Zo is de bekende Wave Plate technologie van plantaardig materiaal. De Wave Neo collectie heeft de laagste milieu-impact, omdat er gebruik wordt gemaakt van een verfmethode waarbij 40% minder water nodig is. Mizuno: Driven by performance, inspired by nature.
Nike
Met het initiatief MOVE TO ZERO streeft Nike naar 0% CO2 uitstoot en 0% productieafval in de hele productieketen om zo de toekomst van sport te beschermen. Elk proces en elk product, van Alphafly en Aeroswift tot Downshifter en Miler, wordt herontwikkeld om zoveel mogelijk duurzame(re) materialen te gebruiken. Het doel is om in 2025 0.5M ton minder broeikasgas te produceren, geen productieafval op afvalbergen te storten, en 25% minder water en geen schadelijke chemicaliën te gebruiken in textielproductie vergeleken met 2022. Daarnaast biedt Nike refurbished producten aan in geselecteerde winkels en worden schoenen en kleding gerecycled onder andere via Nike GRIND tot nieuwe kleding en schoenen, maar ook sportvelden.
On
Innovatie is de kracht van On als het gaat om verduurzaming. Ze herzien productieprocessen om uitstoot te besparen, streven naar 100% fossielvrije materialen en sturen aan op een duurzame productie, zoals de kleurtechniek Dope Dye wat tot 95% watergebruik kan besparen. Op deze manier is de Cloudneo ontstaan, de eerste schoen in de industrie die je niet koopt, maar gebruikt. Je betaalt dus niet eenmalig een aankoopbedrag maar maandelijks een abonnement bedrag. De schoen wordt na inlevering weer volledig gerecycled tot nieuwe producten, oftewel; closing the loop. In 2050 wil On een volledig circulair merk zijn, maar tot die tijd zullen de producten die je koopt tot 100% gemaakt zijn van gerecycled materiaal en zo duurzaam mogelijk geproduceerd.
Puma
PUMA wil het altijd beter doen en zeker als het gaat om duurzaamheid. Met hun initiatief ForeverBetter focussen ze zich op 10 belangrijke doelstellingen gericht op mens, milieu en planeet om zo te werken aan een betere wereld. Een van de doelstellingen die PUMA heeft staan is dat 90% van al hun hardloopkleding – en accessoires uit minstens 50% gerecyclede materialen moet bevatten. Een sterk voorbeeld van zo’n collectie is de hardloopcollectie van PUMA x First Mile welke is gemaakt van gerecycled katoen dat is vervaardigd uit ingezamelde plastic flessen. En daar blijft het niet bij; 100% van PUMA’s katoen, polyester, leer, papieren verpakkingen en dons veren komen van gecertificeerde bronnen. Dit heeft direct ook effect op bijvoorbeeld de mensenrechten, gezien PUMA katoen gebruikt van BCI gecertificeerde boeren, zij ook eerlijke bedragen krijgen voor hun katoen.
Saucony
Saucony doet er alles aan om de kleinst mogelijke ecologische voetafdruk te creëren. Zo zijn ze aangesloten bij de Sustainable Apparel Coalition waarbij ze op basis van data hun productieprocessen verbeteren met duurzaamheid in het achterhoofd. Ook gebruiken ze minder plastic, meer gerecyclede materialen in hun producten en verpakkingen en zijn ze aangesloten bij de Responsible Packaging Movement voor verantwoord verpakken. Heb je de Saucony Axon al ontmoet? Deze schoen heeft een EVA tussenzool welke voor 36% is gemaakt van biologische materialen, voor een mindere impact op het milieu.